About me: . . . CV . . . WORKs . . . BtS . . . INTERVIEWs . . . REVIEWs . . . IMDb . . . VIMEO . . . LIVING LINES LIBRARY . . . Más filmekről és alkotókról . . . Zenebona

2012. szeptember 17., hétfő

Frissített bejegyzés: 'King the Talking Lion' - A kulisszák mögött (Behind the Scenes)


Sziasztok, sziasztok!

Következzen egy frissített bejegyzésben egy képes beszámoló az utolsó előtti 11 Second Club-os munkám/munkánk megszületéséről, a King the Talking Lion-ról.

Ez a verseny bizony nem most volt már, hanem tavaly júniusban. Bizony, bizony: kétezertizenegy, azaz 2011 júniusában. (Figyeltem ám a reakciódat, kedves olvasó :) Ilyen sokáig még egyetlen low-budget produkciómat sem húztam el, kicsit szégyellem is magam emiatt. Hogy mért is tartott ez ilyen sokáig? Lentebb még kitalálok erre magyarázatokat, de egyrészt közbejött nekem egy animációs teszt elkészítése (bizonyos Gyár Utómunka Kft. részére), ami akkor maga mögé utasított minden egyéb elfoglaltságomat. A másik ok pedig, ami a szülést ily' hosszúra nyújtotta, az oroszlán sörényének szálai között keresendő. Bezony, most egy jó darabig mellőzni fogom a haj- és szőrszimulciót vagy az ehhez hasonló technikai macerákat az életemből. Ennek a munkának talán ez lett a legnagyobb tanulsága! :)
A harmadik, nem hivatalos ok pedig, hogy a hosszú munkafolyamatban kiestem a lendületből és majdnem átléptem azt a bizonyos határt, amikor már nem lelkesít a projekt és kezdem a hátam közepére kívánni az egészet.
De aztán valahogy mégiscsak összekaptuk magunkat...

Na, add szépen a kezedet és haladjunk inkább lépésről-lépésre...


ELSŐ LÉPÉS:
(Az ötlet keletkezésének misztériumát átlépve):



KARAKTER DIZÁJN

Miután a júniusi hangot meghallgattam néhányszor,

az általam elképzelt szituban egy felbőszített oroszlán kiabált idomárjával. Mivel 3D-s animációt akartam, felejtős volt, hogy rajzoljak egy oroszlánt és hogy az egész jelenetet 2D technikával készítsem el. Viszont, mivel minden animáció alapja a rajzolás (készüljön az később bármilyen technikával) én is firkantottam gyorsan néhány karakter vázlatot.
Történetem alapjául pedig egy magyar rajzfilmsorozatot vettem, nem mást, mint a kecskeméti származású Leó és Fredet!

Karakter referenciák és vázlatok

Szögletes oroszlán sörény a Madagascar mintájára
Oroszlánkirályos:

A Norman-variációk között még nem volt semmilyen állat, ezért, hogy megkönnyítsem a dolgomat (és hogy elkészüljek időre) egy olyan átgyurmázott Normant kerestem, aki már alkatában közel járt az általam elképzelt oroszlánhoz. Egy rövid dobpergés után, hadd mutassam most be: Mr. Wrestlert!

Korábban nem csináltam még ilyen változtatást, de most rögtön két karakterrel is kezdtem. És csak a rend kedvéért: nem én modelleztem, hamen csupán ÁTmodelleztem őket. A kettő nem ugyanaz! Tehát már egy meglévő alapból alakítottam át a karaktereket a saját elképzelésem mintájára.
Az idomárból is láthattok egészen korai verziót is - ezt nem sokkal később újramodelleztem.
Kicsit be is fogom most, van hogy elég sokat fecsegek. Kezdődjön hát az ÁTgyurmázás:

Oroszlán koma:
Volt egy pont, amikor textúra festéssel próbáltuk megoldani az arc részeinek színezését. De ez egy igazán apró, nem működőképes epizód volt a történetben.
 
 Face birizgálások


A face-ek színezésével csak így tudtam megoldani a tenyér átalakítását.
Na, ő a Király...
...akarom mondani: King, a király oroszlán


Idomár bátyó:

Az idomár modellezésének története kicsit hosszabbra sikerült, mint terveztem.
Őt egy kisbabából gyurmáztam át, a már elkészült Norman verziók közül. És a gyakorlás kedvéért őt kétszer is átmodelleztem. :)
Csak hogy rövidre fogjam: először rosszul nyúltam a dologhoz és olyan vertexeket tologattam, hogy a megfelelő külsőt elérjem, amiket nem szabadott volna és csak akkor vettem észre a hibákat, amikor az első teszt mozdulatnál szegény idomáromnak lemaradt a fél arca (és annak vertexei).
Hirtelen leizzadás után egy kicsit sírdogáltam is. Ezután kezdtem el az újramodellezést.

Na, ezt nem kellett volna, illetve nem így:


Első render teszt, sötét lábakkal

MÁSODIK LÉPÉS:

A KÖRNYEZET

A környezetet próbáltam praktikusan elintézni, így lett végül történetem helyszíne egy oroszlánketrec. Ennek elkészítését tanult kollégámra, Hostyánszki Péterre bíztam. Ezúton is szeretném továbbítani neki, hogy a deszkákra még rakhatott volna egy kis fa erezetet. - Hehe, na, nem szemtelenkedek, hanem inkább nagyon köszönöm a munkáját! :)

Refkók (ha mondhatom így) és a modellezés néhány lépésben


Korona kiegészítő
A helyszín, madártávlatból, a tervezett kordongyűrű jelzésével


HARMADIK LÉPÉS:

ANIMÁCIÓS REFERENCIÁK

Korábban volt olyan eset, hogy kikerültem az eredeti felvételt, azaz a filmrészletet, melynek hangját kiválasztották az aktuális versenyhez. De ha szép szájmozgást akarok a karaktereknek, akkor elkerülhetetlen, hogy ne tanulmányozzam a színészek játékát. Ezúttal sem tettem másként.



Az az igazság, hogy a legjobb dolog a munkafolyamatban, amikor eljátszhatom a jeleneteket.

A felvételek előtt még nagy a bizonytalanság és csak repkednek mindenfelé az ötletek és gondolatok. Még messze járok ilyenkor az animáció befejezésétől. De amikor a játék után leállítom a kis Kodak gépemen a felvételt, már ott lapul a fekete dobozkában a mozgás. Ott ficánkol bent. Ekkor válik élővé, létezővé a jelenetem. Ez egy nagy lépés afelé, hogy az animáció megszülessen.
Általában sok felvételt készítek, míg letisztulnak a mozdulatok. És amúgy is jobb' szeretem, ha van miből válogatnom, amikor összevágom egy végleges referenciává a legjobbnak látott mozdulatokat.

Az egyik legelső referencia az idomárhoz:

És az idomár végleges referenciája:


Pózolás a referencia után
A hiányzó szájállásokhoz készült kiegészítő felvétel montázsa

Első oroszlán referencia



NEGYEDIK LÉPÉS:

ANIMÁCI-YO!

Animálni jó és érdemes azt pózolással kezdeni.
És nem csak a 3D-s térben, hanem már előtte is, papíron. Néhány egyszerű ívvel papírra vetett karakter vázlat és póz:

A legeslegelső lépésben, valahogy így mutatott a jelenetem, miután referenciáztam a karaktereket és csak nagyjából beállítottam őket a helyükre.


És ahány animátor, annyi munkamódszer.
Én pl. animátorént folyamatosan formálódok és nem olyan régóta azt veszem előre a munkában, amire a végén a legkevesebb energiát szoktuk (mi, animátorok) fordítani. Ez pedig a szép és hihető szájmozgás. Miután hosszas és kimerítő munka után meganimáltuk a karaktereket, riadtan kapjuk fel fejünket, hogy a lipsync még sehol sincsen! Na, ekkor szokás összecsapni és elmismásolni a szájszinkront, pedig egy szövegelős jelenetben igen fontos hogy szépen artikuláljon a karakter. Mivel már nekem sem lenne sok türelmem és energiám a munka végén ezzel foglalatoskodni, ezért ezt a részt mostanában előreveszem a munkában és rögtön ezzel indítok. Ennél az animációnál nagyjából 5 estém telt el azzal, a tényleges és lényegi mozgatás elkezdése előtt, hogy a szájállásokat csiszolgattam, ami jól mutatja, hogy mennyire időigényes művelet (számomra legalábbis :).

És csak néhány elcsípett kép, útközben
 


ÖTÖDIK LÉPÉS:

RENDER

A render munkálatokra nem fordítottunk feleslegesen sok időt. Az utómunkát pedig teljesen ki akartam hagyni a munkafolyamatból, tehát arra törekedtünk, hogy már az első rendernél minden úgy mutasson, hogy mindenkinek jó legyen. :)
És most jön a köszönetnyilvánítás Hostyánszki Petinek (ismét) és Siklósi Szabolcs kollégáknak a színekért, fényekért és a mindenfelé megbújó árnyékokért!

Első render tesztek, Peti és Szabi bevilágítások
(És a félreértések elkerülése végett: technikaio okokból történt a bevilágításban változtatás. Így folytatta a munkát Peti után Szabi, de a végleges HD verzióhoz, sok-sok egyéb dolog mellett, ismét Petya állította be a fényforrásokat.)
 
 


És az általam rosszul instruált utolsó jelenet bevilágításának néhány verziója:
 

ÖT ÉS FELEDIK LÉPÉS:

A KIS KÉPECSKE, AMI MÖGÖTT A MUNKÁD LAPUL
egy 11 Second Club versenyen,
azaz a thumbnail

Nos és tehát.
Szerintem több dolognak is a helyén kell lennie ahhoz, hogy jól szerepeljen a versenydarabunk. Ezek közül az egyik, a jelentőségében alulbecsült thumbnail, azaz a kis képecske, ami magában foglalja a jelenetünket és a történetünket.
Ez az a kép, ami a havi 11 SC szavazás végeztével, az összesített táblázatban, ott sorakozik piciben a sok-sok színes képecske között. Hogy kinek mennyire fontos, hogy egy thumbnailben is figyelemfelkeltő legyen a munkája, azt mindenki döntse el maga, én ezúttal külön energiákat mozgósítottam az elkészítésére.
(De most hozzá is teszem gyorsan , hogy kicsit csalfa lépés volt ez részemről, mert a kép nem utalt konkrétan a jelenetben zajló eseményekre a maga beállított pózával...)



ÉS VÉGÜL 
A FELTÖLTÉS

Így történt tehát, hogy megszületett 2011 június végén a 11 Second Club versenyére a King the Talking Lion első verziója.
A helyezés ennek a verziónak az eredménye. Ezzel kapcsolatban volt egy kis pampogás/nyavajgás részemről a fórumon, mert jobb eredményre számítottam, de mindez már a múlté. :)
Ha ezután valóban abbahagyom a versenyzést, akkor így lett volna kerek és egész (de nem annyira sikeres) az én történetem a 11 Second Club oldalán. Merthogy számokban megfogalmazva, tizedesjegy pontossággal ugyanazt a pontszámot szavazta meg King-re, a beszélő oroszlánra a közönség, mint amit a legelső versenyemkor (a 11-ből 6.49-et). Pont ugyanazt az értéket, amit Blake 'Charlie' Black animációjával kaptam, amikor még kezdő 3D-s voltam.

11Second Club verzió:


De ez a történet mégsem így zárult. :)



A következő, hosszú lépés:

a HD VERZIÓ

Na, kérem.

Az eredményhirdetés után kicsit megtört a lendület. A nagy hajtás után jött egy kis pihenés.
A versenyek utáni szokásos 'behind the scenes' képes összeállítás persze elkészült, de magával a végső HD verzióval nem haladtunk olyan jól, mint terveztük. A haj szimuláció pl. nagyon nem akart összejönni. Mivel akkor még a Digicnél voltam, megfertőztem a projekttel az ottani effekt-mágus óriás gyereket is, alias Németh 'Giant' Viktort, aki limitált szabadidejében foglalkozott egy ideig a szimulációval, de végül nem sikerült befejeznie. (Emlékeim szerint ezelőtt még Vári Robi segítségét is kértem ezügyben, de neki is beletört az egere.)
Egyedül Hostyánszki Peti tartott ki végig a projekt mellett. Sőt, igazából, így a végén már úgy látom, hogy túl sok mindent is csinált összességében. :) Merthogy a kocsi és egyéb modellek mellet a HD verzióhoz ő csinálta az új bevilágítást, a render beállításokat és a kompozitot is. És végül ő küzdötte végig a hajszimuláció összes problémáját is - nagyszerű eredménnyel! Mindezekért külön köszönet neki!
És, hogy a történetet folytassam, időközben sikerült megnyernem a hátterek megfestésére 'G-dinnyét', becsületes néven Jarolics Tamást, akit még a Slitscan-ben ismertem meg, amitől megint derűsen láttam az elkészülés esélyeit. Folyamatosan csiszoltam az animáción, elkezdtem a 3. jelenetet is mozgatni (ami a 11 SC verzióban csúpán egy álló totál kép, de keservesen haladtam vele. Hiányzott nagyon a határidő. A legjobb múzsa, ami mindig megsürgeti az eredményeket. Teltek a hónapok, elérkezett a december, jött a családozós karácsony és megint leállt a projekt. És nem is sorolom tovább.
Most 2012 szeptembere van. Inkább nem is szövegelek tovább, következzen néhány részlet a HD verzióból, amit a görönygyös út ellenére nagyszerű volt csinálni a segítőtársakkal.

A csomagolás mindig fontos nekem, ezért most került egy visszaszámláló is az animáció elé, amit megbolondítottam kicsit a 11 Second Club lógójának piros számával is (ennek hozzávalóit szintén G-dinnye készítette és Hostyánszki Peti rakta össze végleges formájába). Őszintésen bevallva: a pörgő film képkockáit pedig az AnimSchool promo videójáról loptam le.

Néhány módósítás és bújtatott apróság

Az animáció eredetileg is három jelenetre volt tervezve. A HD verzióhoz el is kezdtem a 3. jelenet kidolgozását, ahol folytatódott volna a történet és kicsit jobban bemutatta volna a karakterek valódi kapcsolatát (az idomár nem is olyan genyó és hogy tényleg King, az oroszlán a főnök, illetve egyértelműbb lett volna, hogy az első 2 jelenet csak 'játék', ami maga az előadás. Mindez elvillanó vakukkal és kitartott fotókkal lett volna illusztrálva, a legvégén egy kis mozgó jelenettel lezárva.

Törölt jelenet: A korona visszaszolgáltatása a királynak




A Nagy falat:
a HAJ SZIMULÁCIÓ

A haj, pontosabban a sörény jelentette nekünk a legnagyobb problémát. De mivel akkor még azt hittük, hogy nincs lehetetlen, ezért belecsaptunk. Ezt a témát amúgy sem szokták erőltetni alacsony költségvetésű, hobbi projektekben, ezért mindenképpen nagy vállveregetés innen is a stábtagoknak és segítőknek az eredményért. Részemről nem sokat tettem hozzá az ügyhöz, de csodálkozok, hogy nem lincseltek meg a folyamatos "nem jó, gyúrjunk még rajta" beszólásaimert. :D

Csak emlékeztetőül, ilyen volt
Aztán voltak ilyenek is :)

Itt már majdnem jó volt, amíg meg nem néztem :)

De végül, Hostyánszki Petya kitartó munkájának köszönhetően - JUHÚÚÚÚ!!! - sikerült az attrakció!


Aztán jöttek az...
ÚJ HÁTTEREK,
FRISS RENDEREK 

Hátterek Jarolics 'G-dinnye' Tamástól,
Bevilágítás és render: Hostyánszki 'Rees' Péter


 
 

No és a...
HANG-KEVERÉS

Röviden szólva: A hangot egyszerűen imádtam keverni ez alá a munka alá!
Ez volt életem eddigi legösszetettebb hangkeverése. Már félúton tudtam, hogy Colin Firth (itt az oroszlán King) hangját meg akarom bolondítani egy kis igazi oroszlán üvöltéssel, de az első lépéseknél ez még csak az utólsó szóra vonatkozott. A hangokat a SoundDogs.com-ról, a winyómra titokban lementett (és most felfedett) Digic Pictures kisebb hangállományából, azaz a Sony Pictures effekt gyűjteményéből, más forrásból pedig a LucasFilm gyűjteményéből válogattam. (Egyedül a visszaszámláló alatt pörgő filmvetítő hangját vettem 'készen' A remény bajnokából). A harmadik vaku villanással pedig elérkeztem életem első hangeffektjéhez, amit egy kevés cinntányérral kevert belassított vaku hangjából, egy meggyújtott gyufa sercegéséből és tűz ropogásából kevertem össze. A fotó transzformáció közben pedig Gustavo Santaolalla és a 21 gramm hangjai úsznak be sejtelmesen. Egyszerűen mesés - azaz Mesés! - volt csinálni a hangosítást!!

Tehát, ennyi volt a kiindulási alap


És ha valakit érdekel, így nézett ki a Vegas file-om:


És végül...
A hármas jelenet:
FOTÓ TRANSZFORMÁCIÓ

Layout playblast a kezem nyomán
Fotó referenciák, a kerethez
Referenciák Petitől, az újságárus sráccal...
...és töredezettséggel
És egy kosz textúra, amit végül nem használtunk fel. :)
A legelső szépiás render teszt Petitől
és a többiek...



Végleges színes render (szintén Hostyánszki Petitől)

Hát, Isten bizony, így történt! :)

Ez után a munka után is úgy vagyok vele, hogy a pluszmunka erőfeszítései nem hiábavalóak.
Még ha sokan nem is ismerik a 11 SC versenyét és szabályait, aminek az alapja volt ez a szösszenet. A lényeg a gyakorlás és a szórakozás/szórakoztatás, illetve, hogy egy csapattal együtt megalkossunk valami olyasmit, ami addig nem létezett és ami a saját kezünk nyomát viseli.
Na, igen, azt hiszem, ez a legszebb az egészben...

Persze most már itt az ideje, hogy elhagyjam az efféle versengést, ebben a formában.

És, hogy végre pontot tegyek mondókám végére:
Ismételten köszönet az alkotótársaknak!

11 Second Club verzió:
Modellek: Hostyánszki Péter
Bevilágítás: Hostyánszki Péter és Siklósi Szabolcs
Render és utómunka: Siklósi Szabolcs
Külön köszönet Juhász Ádámnak az oroszlán sörény modellért és Vári Robinak a segítségéért

HD verzió:
Modellek, szőr szimuláció, bevilágítás, render és kompozit: Hostyánszki Péter
Hátterek: Jarolics Tamás
Külön köszönet Németh Viktor effect master-nek a sörény előkészítésében nyújtott segítségéért, Vári Robinak az oroszlán farkának rigjéért és Siklósi Szabolcsnak a segítségéért


remélem, jól szórakoztatok ti is! Legyetek jók, alkossatok szépeket!
Végül mégsem ez lett az utolsó 11 Sec-es bejegyzésem. De az már egy másik történet...

Au revoir!
P.


Nincsenek megjegyzések: